gototopgototop

 

De viktige fettsyrene

 

Fettsyrene i maten klassifiseres både etter metningsgrad og lengde. Mettede fettsyrer er stabile og tåler høy temperatur uten å harskne. De er derfor fine til steking og matlaging, og er nødvendige i mange av kroppens funksjoner. Umettede og flerumettede fettsyrer er viktige for helsen, men de har den ulempen av de er reaktive og harskner lett.

Det beste synes derfor å være et balansert og bevisst inntak av mettet fett, som ofte kommer fra animalske kilder, og umettede fettsyrer som først og fremst finnes i nøtter, kjerner, vegetabilske oljer og fiskeolje.

Ph. D. Mary Enig skriver i en veldokumentert artikkel at andelen flerumettede fettsyrer helst ikke skal overstige 4 prosent (2 prosent omega 6 og 2 prosent omega 3) av totalt kaloriinntak. Hun skriver at overdrevet inntak av de flerumettede fettsyrene kan være skadelig for helsen, nettopp fordi de påvirkes lett av varme, oksygen og foredling. Da dannes det frie radikaler som angriper genene og kan føre til rynker, tidlig aldring og oppbygging av plakk i blodårene.

 

Korte og lange fettsyrer

Kortkjedede fettsyrer er alltid mettede og finnes hovedsaklig i melkefett (smør) fra ku og geit. De har antimikrobiske egenskaper og beskytter oss mot virus, sopp og patogene bakterier i tarmen. Dessuten styrker de immunforsvaret.

Mellomlange fettsyrer er også mettede, og finnes i smør og tropiske oljer som kokosolje. De har de samme antimikrobiske egenskapene som de kortkjedede, og styrker immunforsvaret, absorberes raskt og omsettes lett i energi i stedet for å bli lagret i fettvevet.

Langkjedede fettsyrer kan være både mettede, enumettede og flerumettede. Stearinsyre er mettet og finnes hovedsaklig i biff og talg fra fårekjøtt. Oleic er en enumettet syre og hovedkomponenten i olivenolje. Palmitoleic syre er enumettet, har sterke antimikrobiske egenskaper og finnes nesten utelukkende i animalsk fett.

 

Essensielle fettsyrer

Fettsyrene linolsyre (omega 6) og alfalinolen syre, EPA og DHA (omega 3) er altså flerumettede, og kalles essensielle fordi kroppen ikke selv kan lage dem. Omega 6 finnes i mange vegetabilske oljer og andre kilder, mens omega 3 finnes i fiskeolje og linfrø(olje). Omega 3-oljene motvirker betennelser, ødem, lavt stoffskifte, høyt blodtrykk, høye triglyserider og tykt blod. De er også gunstige for hjernen og for å holde huden myk.

Gamma-linolen syre (GLA) dannes fra omega 6 og brukes i produksjonen av prostaglandiner, vevshormoner som regulerer mange prosesser på cellenivå. Blant viktige fettsyrer med veldig lange kjeder finnes også DGLA og AA. DGLA, AA og EPA har samme funksjon som GLA, mens AA og DHA spiller en viktig rolle i funksjonen av nervesystemet.

 

Kilder:

Ph. D Mary G. Enig og Sally Fallon: The truth about saturated fat

Gary Taubes, New York Times 2002

Ernæringsterapeut Jens Veiersted 2009



Gode råd er gratis

Naturmidler mot sopp

Candida albicans er en sopp som koloniserer vagina og tykktarmen. Den oppstår ofte etter antibiotika-kurer, og jenter som bruker P-piller er også utsatt. Candida er en skummel mikroorganisme som kan være svært vanskelig å bli kvitt hvis den først har «satt seg». Derfor lønner det seg sette igang tiltak så snart den oppdages, og følge opp til den er helt borte.

Det er mange naturmidler som kan brukes, men kanskje olivenbladolje er mest effektiv. Man kan imidlertid også bruke roten av brennesle, både som te og som vaginalt skyllemiddel. Det samme gjelder timian, oregano og rosmarin.

Eva Lydeking-Olsen anbefaler å koke bukkehornsfrø i 20 minutter i en halv liter vann, deretter la ferske timian og salvieblader trekke i vannet og så løse opp 1-2 ss natriumascorbat (får på apotek) i blandingen. Man bør også ha Ipe Roxo (afrikansk urt) i blandingen, men det er det vanskelig å få tak i. Det er viktig å kolonisere tarmen med probiotiske bakterier ( f.eks lactobacillus acidophilus) så snart man har fått bukt med soppinfeksjonen.

 

Gurkemeie er gull verdt

Gurkemeie er et helsebringende krydder som blant annet får leveren til å fungere. Det blir kalt kroppens egen kortison og virker betennelseshemmende. Gurkemeie kan også hjelpe mot leddsmerter, altzheimer, astma, diabetes og kanskje til og med kreft. Den virker også mensturasjonsregulerende. Amerikanske helsemyndigheter har omfavnet denne asiatiske rota etter at massiv forskning har vist dens medisinske virkning.

 

Løvetann er leverrens

Løvetannrot er veldig fint for å avgifte leveren. Ta opp rota, børst den og tørk den. Den skal helst spises rå, men kan også kokes ca 30 minutter til te. Det beste er å la skallet være på, men det går også an å skrelle unge røtter og bruke dem i suppe. Smaken er god, og minner litt om selleri eller persille. Man kan også trekke løvtannblader som te. Mariatistel er et annet godt råd for å rense leveren, og den kjøpes i kapsler på helsekostbutikken.

 

Dagen derpå

Hangover etter en fuktig kveld skyldes at alkohol er vanndrivende og dessuten inneholder en del giftstoffer som kroppen må kvitte seg med. Det er derfor viktig å erstatte væsketapet med vann, helst med litt salt i, siden det hjelper hjernen og kroppen å nyttegjøre seg vannet. Men grapefrukt, tomater og appelsin, eventuelt -juice, inneholder stoffer som bidrar til å gjenopprette væskebalansen og avgifte kroppen. Det er også vist at asparges inneholder stoffer som hjelper mot hangover. Te av timian hjelper også på formen etter en kveld med litt for mye å drikke. Dessuten tapper alkohol kroppen for B-vitaminer (mer enn det som finnes i øl), så B-vitamin-tilskudd er bra, og C-vitamin er alltid en god avgifter.

 

Kokosfett mot virus

Kokosfett (-olje), olivenbladolje og hvitløk er en god kombinasjon som kan bekjempe virus, i tillegg til C- og D-vitamin.

 

Magnesium for søvn

Magnesium er lett beroligende og søvndyssende, og kan med fordel tas som tilskudd om kvelden i stedet for sovemedisin. Magnesium finnes blant annet i mandler, havregryn og banan. Røsslyng-te (av blomstene) og knuste kardemommefrø i varmt vann eller varm melk er også godt når du skal sove.

 

Søk på problem, urt etc.

Oversett

Bestill gavekort

gavekort1
Hjelp kroppen å helbrede seg selv

Human_water-hvitNaturdoktor.no hjelper deg til å ta vare på helsen, og forebygge og bekjempe sykdom ved å styrke immunforsvaret på en naturlig måte. Kroppen har en utrolig evne til å motstå sykdommer og helbrede seg selv når den er i fysiologisk og energimessig balanse. Vi gir deg informasjon om og hjelp til å finne og opprettholde denne balansen.

Les mer: Vår filosofi
Facebook Image

Levende bokmerker

Feedburner
Adminlogin

© Copyright 2010 - 2013 Naturdoktor
Redaktør og innehaver: Kjersti Hemma
Webmaster: Max Baez

Små utdrag av artikler og sitater kan brukes i ikke-kommersielle øyemed med henvisning til Naturdoktor.no.
Kommersielle foretak og media må be om spesiell tillatelse til å bruke innholdet på siden.