gototopgototop

Hvorfor er stoffskiftet lavt

På verdensbasis er fortsatt jodmangel den viktigste årsaken til lavt stoffskifte, og den amerikanske legen Guy Abraham er blant tilhengerne av å behandle sykdommen ved oralt inntak av uorganisk jod (1). Abraham mener at jod-tilskudd kan gi vesentlig bedring i energinivå og livskvalitet generelt, og hevder at det er rene ungdomskilden for eldre kvinner.

Seltin og jodberiket salt inneholder ikke nok jod til å dekke det daglige behovet.Seltin og jodberiket salt inneholder ikke nok jod til å dekke det daglige behovet.Ifølge offisiell norsk ernæringsfilosofi er ikke struma lenger noe problem i Norge (Ernæringslære, s. 161), og jodmangel regnes ikke som noen mulig årsak til hypothyriose, som oppstår før man utvikler struma. Ifølge lege Knut T. Flytlie er imidlertid jodmangel fortsatt utbredt i Skandinavia, særlig i innlandsområder hvor man spiser lite fisk. Han viser til at 10 prosent av 68-årige kvinner i Randers i Danmark hadde struma eller var operert for dette (Vitaminrevolusjonen s. 102).

Det anslås at kroppen inneholder 10-50 mg jod, og at mesteparten av dette finnes i skjoldkjertelen. De offisielle norske anbefalingene går ut på at vi bør få i oss 150 mikrogram (ug) jod pr. dag, med en øvre grense på 1000 ug (1 mg). Foruten tang og tare, melk, sjømat og fisk, er jodberiket salt en kilde til jod i Norge. Men Jozo og Seltin inneholder bare 5 ug pr gram. Det anbefalte øvre inntaket på 10 gram salt om dagen vil da ikke dekke mer enn en tredel av de offisielle norske anbefalingene, og vil kanskje kunne gi enkelte falsk trygghet. Dessuten mener Abraham at kroppen ikke greier å nyttiggjøre seg mer enn en tredel av jodet fra salt, og anbefaler inntak av fra 12,5 mg, og opp til 50 mg ved mangler, i form av oralt tilskudd.

Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at også for høyt inntak av jod også kan føre til problemer, blant annet i form av jodindusert struma, og derfor bør man ikke få i seg for mye jod. Det er omdiskutert hvor grensen går, men Abraham har hevdet at et inntak på12,5 milligram (mg) er optimalt (2004), og lavere enn det gjennomsnittlige inntaket i Japan, hvor jodrik mat er en viktig del av kosten.

Det er heller ikke nødvendigvis slik at for lavt inntak av jod fører til lavt stoffskifte og høyt inntak av jod fører til forhøyet stoffskifte (hyperthyriose). En studie fra et område med moderat jodmangel viste at 5 prosent av de undersøkte hadde problemer med skjoldkjertelen, men at det faktisk var flere som hadde for høyt enn for lavt stoffskifte (2). En annen studie sammenliknet stoffskiftet hos 68-åringer i Danmark og på Island, og fant flere tilfeller av struma og forhøyet stoffskifte ved lavt inntak av jod, og flere tilfelle av lavt stoffskifte ved relativt høyt inntak av jod (3).

Disse funnene kan være uttrykk for skjoldkjertelens forsvarsmessige tiltak for å kompensere for eventuelle mangler på jod og andre essensielle stoffer.

Kroppens tyroksinproduksjon er avhengig av en komplisert reaksjonskjede, hvor hypotalamus produserer tyrotropinreleasing hormon (TRH) og hypofysen frigjør tyroideastimulerende hormon (TSH) til skjoldkjertelen. I dette trinnet inngår sink og jern. Som en reaksjon på TSH produserer skjoldkjertelen T4, som konverteres til T3, blant annet i lever og nyrer. Foruten jod, inngår magnesium, mangan, kopper, folat, B2, B3, B6 og B12 i første del av denne prosessen, mens selen inngår i glutation peridoksase og enzymet deiodinase, og spiller en svært viktig rolle når T4 konverteres til T3. T3 (og muligens T4) regulerer så stoffskiftet, nærmere bestemt energiomsetningen, i alle kroppens celler.

Det er gjort flere forsøk med rotter som omhandler det delikate forholdet mellom jod og selen i kroppens dannelse og utnyttelse av tyroksin, og disse tyder på at selen er en viktig faktor i prosessen (4,5). Ikke bare er selen en nødvendig del av enzymet som bidrar til omdannelsen av T4 til T3, men høyt nivå av jod ser også ut til å føre til skade på skjoldkjertelen når selen-nivået samtidig er lavt. Kroppen ser ut til å være bedre i stand til å kunne opprettholde et forsvarlig nivå av T4 når både selen- og jod-nivået er lavt, enn når selen- eller jod-nivået hver for seg er lavt.

Selen bidrar som nevnt i konverteringen av T4 til T3, og dette er også et trinn i dannelsen av aktivt stoffskiftehormon hvor ting kan gå galt. Selen og blant annet E-vitamin bidrar til den sunne dannelsen av T3, mens stress og andre faktorer kan føre til at det dannes feilfungerende T3. Kjønnshormonet Progesteron hemmer den ”gale” prosessen, en interessant faktor som kan sette oss på sporet av årsaken til at kvinner i og etter overgangsalderen ser ut til å være spesielt utsatt for å få hypothyriose.

Økende beviser fra kliniske og eksperimentelle studier viser at det er en nær sammenheng mellom HPT-aksen (hypothalamic-pituitary-thyroid) og HPO-aksen (hypothalamic-pitutitary-ovarian), slik at tyroksin og østrogen forholder seg til noen av de samme reseptorene (7). Hypothyriose kan for eksempel føre til mensturasjons-forstyrrelser. Vi vet at østrogenproduksjonen går ned i overgangsalderen, men ifølge ernæringsterapeut Jens Veiersted går progesteronproduksjonen ned enda mer, slik at det oppstår en østrogendominans. Det er mulig at det lave nivået av progesteron fører til at det dannes mer ”feilfungerende” T3.
Jeg har ikke funnet noen studier på om hormonubalansen i overgangsalderen kan bidra til hypothyriose, men jeg har funnet flere studier som viser at østrogentilskudd fører til økt behov for kunstig tyroksin hos kvinner som behandles for hypothyriose fordi østrogen øker forekomsten av tyroksin-bindende globulin i blodet. Dette kan lede til en hypotese om at det naturlige østrogenoverskuddet i overgangsalderen i seg selv kan bidra til hypothyriose.

Høyt insulin kan føre til lavt stoffskifte gjennom å blokkere tyroksinstimulende hormon og dessuten føre til tyroksinresistens, det vil si at reseptorer på cellene i leveren og andre organer slutter å reagere på tyroksin. Høyt kortisol blokkerer konverteringen av T4 til T3. Kvikksølv og andre tungmetaller ødelegger produksjonen i skjoldkjertelen. Soya og valnøtt reduserer produksjonen av tyroksin, og en del grønnsaker kan redusere opptaket av jod. Men denne virkningen reduseres hvis grønnsakene kokes. Allergi eller intoleranse mot andre matvarer, som hvete og melk, kan føre til autoimmune reaksjoner i skjoldkjertelen.

Ubalanser i tyroksinproduksjonen kan derfor føre til en lang rekke symptomer, blant annet disse:

  • Depresjon
  • Søvnløshet
  • Tretthet
  • Hjerteproblemer
  • Vektproblemer
  • Redusert immunforsvar
  • Fordøyelsesproblemer
  • Svimmelhet
  • Forstoppelse
  • Hovne hender og føtter
  • Sprø hår og negler
  • Hukommelsessvikt
  • Tørr hud

Referanser



Gode råd er gratis

Naturmidler mot sopp

Candida albicans er en sopp som koloniserer vagina og tykktarmen. Den oppstår ofte etter antibiotika-kurer, og jenter som bruker P-piller er også utsatt. Candida er en skummel mikroorganisme som kan være svært vanskelig å bli kvitt hvis den først har «satt seg». Derfor lønner det seg sette igang tiltak så snart den oppdages, og følge opp til den er helt borte.

Det er mange naturmidler som kan brukes, men kanskje olivenbladolje er mest effektiv. Man kan imidlertid også bruke roten av brennesle, både som te og som vaginalt skyllemiddel. Det samme gjelder timian, oregano og rosmarin.

Eva Lydeking-Olsen anbefaler å koke bukkehornsfrø i 20 minutter i en halv liter vann, deretter la ferske timian og salvieblader trekke i vannet og så løse opp 1-2 ss natriumascorbat (får på apotek) i blandingen. Man bør også ha Ipe Roxo (afrikansk urt) i blandingen, men det er det vanskelig å få tak i. Det er viktig å kolonisere tarmen med probiotiske bakterier ( f.eks lactobacillus acidophilus) så snart man har fått bukt med soppinfeksjonen.

 

Gurkemeie er gull verdt

Gurkemeie er et helsebringende krydder som blant annet får leveren til å fungere. Det blir kalt kroppens egen kortison og virker betennelseshemmende. Gurkemeie kan også hjelpe mot leddsmerter, altzheimer, astma, diabetes og kanskje til og med kreft. Den virker også mensturasjonsregulerende. Amerikanske helsemyndigheter har omfavnet denne asiatiske rota etter at massiv forskning har vist dens medisinske virkning.

 

Løvetann er leverrens

Løvetannrot er veldig fint for å avgifte leveren. Ta opp rota, børst den og tørk den. Den skal helst spises rå, men kan også kokes ca 30 minutter til te. Det beste er å la skallet være på, men det går også an å skrelle unge røtter og bruke dem i suppe. Smaken er god, og minner litt om selleri eller persille. Man kan også trekke løvtannblader som te. Mariatistel er et annet godt råd for å rense leveren, og den kjøpes i kapsler på helsekostbutikken.

 

Dagen derpå

Hangover etter en fuktig kveld skyldes at alkohol er vanndrivende og dessuten inneholder en del giftstoffer som kroppen må kvitte seg med. Det er derfor viktig å erstatte væsketapet med vann, helst med litt salt i, siden det hjelper hjernen og kroppen å nyttegjøre seg vannet. Men grapefrukt, tomater og appelsin, eventuelt -juice, inneholder stoffer som bidrar til å gjenopprette væskebalansen og avgifte kroppen. Det er også vist at asparges inneholder stoffer som hjelper mot hangover. Te av timian hjelper også på formen etter en kveld med litt for mye å drikke. Dessuten tapper alkohol kroppen for B-vitaminer (mer enn det som finnes i øl), så B-vitamin-tilskudd er bra, og C-vitamin er alltid en god avgifter.

 

Kokosfett mot virus

Kokosfett (-olje), olivenbladolje og hvitløk er en god kombinasjon som kan bekjempe virus, i tillegg til C- og D-vitamin.

 

Magnesium for søvn

Magnesium er lett beroligende og søvndyssende, og kan med fordel tas som tilskudd om kvelden i stedet for sovemedisin. Magnesium finnes blant annet i mandler, havregryn og banan. Røsslyng-te (av blomstene) og knuste kardemommefrø i varmt vann eller varm melk er også godt når du skal sove.

 

Søk på problem, urt etc.

Oversett

Bestill gavekort

gavekort1
Hjelp kroppen å helbrede seg selv

Human_water-hvitNaturdoktor.no hjelper deg til å ta vare på helsen, og forebygge og bekjempe sykdom ved å styrke immunforsvaret på en naturlig måte. Kroppen har en utrolig evne til å motstå sykdommer og helbrede seg selv når den er i fysiologisk og energimessig balanse. Vi gir deg informasjon om og hjelp til å finne og opprettholde denne balansen.

Les mer: Vår filosofi
Facebook Image

Levende bokmerker

Feedburner
Adminlogin

© Copyright 2010 - 2013 Naturdoktor
Redaktør og innehaver: Kjersti Hemma
Webmaster: Max Baez

Små utdrag av artikler og sitater kan brukes i ikke-kommersielle øyemed med henvisning til Naturdoktor.no.
Kommersielle foretak og media må be om spesiell tillatelse til å bruke innholdet på siden.